Herbestemming schoolgebouw in Losser

Locatie

Kerkstraat, Losser

Stijl

Klassieke architectuur, restauratie en renovatie

Architect

Alexander Gathier

‘Bijzonder ontwikkelen’ is de opstelling van Bijont te Enschede. Voor bijzondere gebouwen, gebouwen ‘met geschiedenis’, bijzonder qua architectuur e.d. wordt een geschikte herbestemming gezocht om het gebouw de sloophamer te kunnen besparen. Ook nieuwbouw en invullingen in de stedelijke omgeving die een plek kunnen verbijzonderen en een kwaliteitssprong kunnen geven behoren tot het aandachtsveld van Bijont.

Zij vroegen ons om voor de voormalige Aloysiusschool te Losser een herbestemmingsplan met woningen te maken. De voormalige school is gelegen op een belangrijke plek in de dorpsstructuur: De zijgevel ligt aan de Raadhuisstraat – de grens tussen centrum en rustiger omgeving en tevens toevoerweg naar het aangelegen marktplein – en de lange monumentale voorgevel van de school ligt aan de Kerkstraat, tegenover de zijgevel van het gemeentehuis dat met de voorgevel het marktplein aan één zijde afsluit.
De school is ontworpen in traditionalistische stijl, met een symmetrische, vooruitspringende entree-partij van metselwerk met een gemetselde boog van rollagen boven de entree-loggia. Na de entree loopt de centrale gang naar links en rechts achter de voorgevel met daaraan gelegen de lokalen aan de achterzijde. Voorzieningen en toiletten zijn veelal uiterst links en rechts van het gebouw aangebracht. De robuuste uitstraling van veel metselwerk met kleine kozijntjes met roedenraampjes aan de voorzijde, grote overstekken van de goten en hoge met roeden gevulde kozijnen in de achtergevels van de lokalen zijn kenmerkend voor de ‘school-architectuur’ uit die tijd.

Bij de herbestemming hebben we zo min mogelijk willen ingrijpen in de degelijke, sobere stijl van het gebouw. Bij de invulling met appartementen hebben we de plattegronden ingepast in de bestaande structuur en hebben we gebruik gemaakt van de hoogte t.b.v. een halve insteekverdieping (entresol), waarbij de plaatsing van trappen zo veel mogelijk rekening heeft gehouden met de plaats van de bestaande dakspanten. We hebben geen moderne dakkapellen willen toevoegen als ‘signatuur’ van de architect ter ‘verrijking’ van de bouwstijl. Louter enkele dakramen brengen daglicht op de entresols. De centrale gang-breedte is qua constructie behouden t.b.v. het maken van slaapkamers aan de voorzijde t.b.v. de verschillende woningen; de centrale entree met de doorloop naar het achter-terrein is behouden en deels benut voor de ontsluiting van enkele appartementen. Daarnaast zijn wel nieuwe voordeuren in de voorgevel ingepast in de bestaande ritmiek van de gangkozijntjes, zoals ook de plek van dakramen nauwkeurig bepaald is; de plek van de voordeuren werd daardoor voorgeschreven door de architectuur en de plattegronden zijn daarop aangepast.

Het achter terrein – het voormalige speelplein – is gebruikt voor een strook achtertuintjes van de woningen met daarachter een klein parkje. Dit laatste is te bereiken vanuit de centrale entree en vanuit twee zijden van dit ‘parkje’, de centrumzijde aan de Raadhuisstraat en een ‘rustige’ entree vanuit de Kerkstraat. Hiermee is een groene zone aan de rand van het centrum toegevoegd voor publiek gebruik, welke weer mooi aansluit op het groene karakter van de Kerkstraat tussen Aloysiusschool en zijgevel van het raadhuis met aan weerszijden mooie volgroeide eiken en op de kleine groenzone tussen raadhuis en marktplein.

Ons vakmanschap voor uw droomwoning

Wij zetten graag ons vakmanschap in om samen met u een ontwerp te maken dat er niet alleen prachtig uitziet, maar vooral ook perfect aansluit bij uw woonwensen en budget. Onze persoonlijke benadering speelt hierbij een belangrijke rol.

Gratis oriënterend gesprek

Wit u uw droomhuis bouwen? In een vrijblijvend gesprek verken ik samen met u de mogelijkheden en geef ik inzicht in het ontwerp- en bouwproces. Bel of mail ons voor een vrijblijvend een kennismakingsafspraak. Heeft u al materiaal van uw bouwplannen zoals een kavelkaart of eigen schetsen? Neem het vooral mee!